Лабораторна робота № 7
Хімія s-елементів. Алюміній та його сполуки

7.1 Мета:

вивчити властивості найважливіших сполук лужних металів і s- елементів другої групи; одержати і вивчити властивості найбільш характерних сполук алюмінію

7.2 Короткі теоретичні відомості

ХІМІЯ S – ЕЛЕМЕНТІВ

До s- елементів, в атомах яких валентні електрони знаходяться на s-підрівнях, відносяться два неметали (H, He), елементи головної підгрупи першої групи (лужні метали) і елементи головної підгрупи другої групи періодичної системи Д.И. Менделєєва. У цій роботі вивчаються властивості найбільш поширених s- елементів – металів та їх сполук. 

Лужні метали є надзвичайно активними в хімічних реакціях, тому досліди з їх застосуванням є небезпечними і в навчальних лабораторіях не проводяться. Серед сполук лужних металів найбільше практичне значення мають NaCl, NaOH, Na2CO3, NaHCO3. Ці речовини використовувалися у багатьох попередніх роботах, проте деякі досліди корисно повторити.

Серед s-елементів другої групи особливе положення займає Берилій, нерозчинний гідроксид якого є амфотерною сполукою, а розчинні солі гідролізуються за катіоном. По-своєму цікавим є магній: цей метал не взаємодіє з водою за звичайних умов, оскільки шар гідроксиду що утворюється на його поверхні, є нерозчинним, і має захисні властивості. Але за нагрівання Mg(OH)2 розчиняється, тому реакція магнію з гарячою водою відбувається без кінетичних обмежень. Гідроксид магнію, як і гідроксид берилію, – слабка основа, але, на відміну від Be(OH)2, він не є амфотерним. 

Кальційстронцій, барій – активні лужно-земельні метали. Вони взаємодіють з водою, в результаті чого утворюються розчинні у воді гідроксиди, які є лугами. Але багато солей лужно-земельних металів, на відміну від солей лужних металів, є нерозчинними у воді. Досліди з вивчення розчинності карбонатів, сульфатів і хроматів кальцію, стронцію і барію мають практичне значення.

Розчинні солі кальцію та магнію зумовлюють твердість води. Твердість води – це показник, який характеризує склад і якість природної води. Твердість зумовлена наявністю у воді розчинних солей Ca2+ і Mg2+. Сума концентрацій Ca2+- i Mg2+- йонів є кількісною мірою твердості води: Т = ΣСм (Са2+ + Mg2+)

Одиницею вимірювання твердості води є моль/м3. Один моль/м3 відповідає масовій концентрації еквівалентів йонів кальцію (1/2 Са2+) 20,04 г/м3 та йонів магнію (1/2 Mg2+) 12,153  г/м3.

Розрізняють такі види твердості води:

– загальна твердість води – сума молярних концентрацій еквівалентів йонів кальцію (1/2 Са2+) і магнію (1/2 Mg2+) у воді  (Tз);

– карбонатна твердість – сума молярних концентрацій еквівалентів карбонатних ( СО32-) та гідрогенкарбонатних  (НСО3-) йонів у воді  (Тк);

– некарбонатна твердість – різниця між загальною та карбонатною твердістю води  ( ТНК);


– твердість, яку можна усунути кип’ятінням; зумовлена наявністю у воді солей Са(НСО3)2 і Mg(HCO3)2; визначити її можна експериментально.

АЛЮМІНІЙ 

Алюміній відносяться до р-елементом третьої групи. Стан його валентних електронів характеризується загальною формулою ns2np1.

Алюміній – активний метал ( φо= – 1,67 В), але через наявність захисної оксидної плівки багато реакцій з алюмінієм відбуваються з так званим латентним періодом, під час якого руйнується Al2O3

Оксиди і гідроксиди алюмінію є амфотерними, основні властивості у яких переважають. 

Із сполук Алюмінію найширше застосування має сульфат алюмінію, який використовується як наповнювач у виготовленні паперу, для освітлення води (осадження зависі частинок) та ін.

7.3 Експериментальна частина 

Реактиви. Розчин Na2CO3, NaHCOи K2CO3 (1). Розчин ВеCl2, НCl, NаОН (2). Розчин ВеCl2 або Ве(NO3)2 (3). Конц. розчини MgSO4 і NH4Cl, розчини HCl і NaOH (4). Розчини (10–15%-ні) BaCl2, K2CrO4, розчини CH3COOH (10%), HCl (1:5), розб. H2SO4 (10%), розчин SrCl2 (5). Розчини BaCl2, SrCl2, Na2CO3HCl (6). Алюміній порошок (7). Конц. HNO3, розб. (1:2) HCl, Al (проволока або пластинка) (8). Розбавлені і концентровані розчини HCl, HNO3, H2SO4, NaOH, алюмінієва фольга, алюмінієва пудра (9). Розбавлені розчини AlCl3, NH3·H2O, HCl, KOH (10). Розчини Al2(SO4)3, AlCl3, Na2CO3 (11)

Посуд і прилади. Пробірки, шпатель, скляна паличка, фарфорова чашка, спиртівка або сухий спирт, пробіркотримач, сірники, наждачний папір, фільтрувальний папір, щипці, паперові смужки універсального індикатору.

7.3.1 Гідроліз карбонатів і гідрокарбонатів лужних металів 

За допомогою універсального індикаторного паперу визначити середовище і водневий показник розчинів Na2CO3, NaHCO3 і K2CO3

У звіті навести значення рН даних розчинів, написати рівняння гідролізу і відповісти на наступні питання: а) чому водневий показник розчинів Na2CO3 і K2CO3 є більше семи і практично однаковий? б) чому середовище розчину гідрокарбонату є близьким до нейтрального? 

7.3.2 Гідроксид берилію і його властивості 

Помістити в пробірку 5-6 крапель розчину солі берилію і додати (по краплях) розчин лугу до утворення осаду гідроксиду берилію. Осад розділити на дві частини; на одну частину осаду подіяти соляною кислотою, на іншу – надлишком лугу. 

У звіті описати дослід і навести рівняння реакцій одержання Be(OH)2 і його взаємодії з кислотою і лугом. Зробити висновок про властивості гідроксиду берилію. Написати схеми дисоціації Be(OH)2 за основним і кислотним типом. Навести назву комплексної сполуки, що утворюється в результаті взаємодії Be(OH)2 з надлишком лугу.


7.3.3 Гідроліз солей Берилію 

За допомогою універсального індикаторного паперу визначити водневий показник розчину хлориду (чи нітрату) берилію.

У звіті навести значення рН і написати рівняння гідролізу в йонному вигляді.

7.3.4 Одержання і властивості гідроксиду магнію 

У пробірку наливають близько 2 мл розчину сульфату магнію, потім додають порціями розчин гідроксиду натрію. Утворюється біла суспензія гідроксиду магнію: 

MgSO4 + 2NaOH = Mg(OH)2↓ + Na2SO4 

Суспензію розливають рівними порціями в три пробірки. У першу додають надлишок розчину гідроксиду натрію – зміни відсутні. Гідроксид магнію не проявляє амфотерних властивостей, реакція з надлишком лугу не відбувається. 

У другу пробірку з суспензією додають розчин соляної кислоти до зникнення суспензії, що зумовлене наступною реакцією: 

Mg(OH)2 + 2HCl = MgCl2 + 2H2

У третю пробірку, перемішуючи, додають розчин хлориду амонію до повного переходу гідроксиду магнію в розчин. 

Розчинення в цьому випадку відбувається за рахунок зв’язування катіонами амонію гідроксид-йонів з насиченого розчину над осадом гідроксиду магнію у вигляді слабкої основи – гідроксиду амонію:

Mg(OH)2(т) = Mg2+(р) + 2OH-(р)

Mg(OH)2(т) + 2NH4+ = Mg2+ + 2NH3·H2

Сумарне рівняння реакції в молекулярному вигляді таке: 

Mg(OH)2 + 2NH4Cl = MgCl2 + 2NH3·H2

У звіті описати дослід. Написати рівняння реакцій одержання Mg(OH)2 і його взаємодії з HCl і NH4Cl. Пояснити, чому гідроксид магнію взаємодіє з кислотою і з хлоридом амонію. 

7.3.5 Одержання малорозчинних солей Стронцію і Барію 

Одержання стронцій(ІІ) хроматуДо розчину SrCl2 додають, перемішуючи, розчин хромату калію до випадання жовтого осаду : 

SrCl2 + K2CrO4 = SrCrO4↓ + 2KCl

Частину суспензії переносять в другу пробірку і, перемішуючи, додають розбавлену оцтову кислоту аж до повного розчинення осаду. Розчин набуває помаранчевого кольору, зумовленого утворенням дихромат-йонів: 

2SrCrO4(т) + 2CH3COOH = Sr(CH3COO)2 + SrCr2O7 + H2O

Одержання стронцій(ІІ) сульфатуДо розчину хлориду стронцію додаємо розбавленої сірчаної кислоти. Випадає білий осад сульфату стронцію SrSO4

SrCl2 + H2SO4 = SrSO4↓ + 2HCl

Такі ж операції роблять з розчином BaCl2. В результаті введення в розчин хромату калію випадає осад хромату барію жовтого кольору, який не розчиняється в оцтовій кислоті:


BaCl2 + K2CrO4 = BaCrO4↓ + 2KCl;

Розчинення хромату барію відбувається тільки в соляній кислоті: 

2BaCrO4(т) + 4HCl = 2BaCl2 + H2Cr2O7 + H2O

До розчину хлориду барію додають розбавлений розчин сірчаної кислоти. Утворюється білий малорозчинний осад сульфату:

BaCl2 + H2SO4 = 2HCl + BaSO4

У звіті написати рівняння реакцій а) утворення хроматів кальцію, стронцію і барію; б) їх взаємодії з оцтовою кислотою; в) взаємодія хромату барію з соляною кислотою. Вказати практичне значення цього досліду.

7.3.6 Властивості нерозчинних карбонатів Кальцію, Стронцію, Барію

Отримати в трьох пробірках осади карбонатів кальцію, стронцію і барію взаємодією розчинів відповідних солей з розчином соди. Подіяти на отримані карбонати розчином соляної кислоти, додаючи його по краплях. У звіті написати рівняння реакцій в йонному вигляді. Вказати практичне значення цього досліду.

7.3.7 Горіння алюмінію 

Підпалюють сухе пальне у фарфоровій чашці. Узявши шпателем трохи алюмінієвої пудри, невеликими порціями зсипають її згори в полум’я пальника. Метал спалахує яскравим полум’ям, розкидаючи іскри і виділяючи білий дим (аерозоль оксиду алюмінію). Під час згорання алюмінію виділяється велика кількість теплоти: 

4Al(т) + 3O2(г) = 2Al2O3(т); ΔH°298 = -3350 кДж 

7.3.8 Пасивування алюмінію 

У пробірку на 1/3 її об’єму наливають розбавлену соляну кислоту, а в другу – концентровану азотну кислоту HNO3. 

Алюмінієвий дріт зачищають наждачним папером, обполіскують водою, протирають фільтрувальним папером і потім за допомогою щипців опускають в пробірку з розчином соляної кислоти. Починається енергійна реакція з виділенням водню: 

2Al + 6HCl = 2AlCl3 + 3H2

Потім дріт виймають з пробірки, ретельно обмивають водою з промивалки над порожньою склянкою і промокають фільтрувальним папером. Після цього опускають її на 2-3 хвилини в пробірку з концентрованою азотною кислотою. Слід звернути увагу на відсутність виділення будь-яких газів. 

Вийнявши алюмінієвий дріт з азотної кислоти, промивають його водою і знову занурюють в розбавлену соляну кислоту. Виділення водню тепер не спостерігається. Це означає, що витримка в концентрованій азотній кислоті змінила властивості поверхні алюмінію; на ній утворилася захисна плівка оксиду алюмінію. Поверхня алюмінію, що пасивується, є хімічно інертною по відношенню до розбавленої соляної кислоти.

Записати відповідні реакції і зробити висновки до досліду.


7.3.9  Властивості металевого алюмінію 

Взаємодія з розбавленими кислотами. У три пробірки помістити по 5-6 крапель розбавленої соляної, сірчаної і азотної кислоти. У кожну опустити по невеликому шматочку алюмінієвої фольги.

Чи в усіх випадках реакція відбувається на холоді? Пробірки підігріти. Що спостерігається? Написати рівняння реакцій. Які газоподібні речовини виділяються в результаті взаємодії алюмінію з розбавленими кислотами? 

Взаємодія з концентрованими кислотами. У три пробірки помістити по 3-4 краплі концентрованих розчинів соляної, сірчаної і азотної кислот. У кожну опустити по шматочку алюмінію. З якими кислотами алюміній за кімнатної температури не взаємодіє? Обережно нагріти пробірки. Як впливає нагрівання? 

Описати дослід. Написати рівняння реакцій, враховуючи, що в результаті нагрівання концентрована азотна кислота відновлюється алюмінієм переважно до оксиду Нітрогену(IV), а сірчана – до сірки. 

Взаємодія з лугами. У пробірку налити 2-3 мл розчину лугу і додати один мікрошпатель алюмінієвої пудри. Що спостерігається? Чому реакція починається не відразу? 

Описати дослід. Написати рівняння реакцій взаємодії: 1) оксиду алюмінію з лугом з утворенням гідроксокомплексної сполуки; 2) алюмінію з водою і лугом. У другій реакції вказати окисник. 

7.3.10 Амфотерність алюміній(ІІІ) гідроксиду 

У пробірку наливають на 1/3 її об’єму розчин хлориду алюмінію або сульфату алюмінію. Потім невеликими порціями додають розчин аміаку до утворення драглистого осаду гідроксиду алюмінію: 

[Al(H2O)6]3+ + 3NH3·H2O = Al(OH)3↓ + 3NH4+ + 6H2O

Розливають суспензію гідроксиду алюмінію рівними порціями в дві пробірки. У першу додають розчин соляної кислоти, в другу – гідроксиду калію, домагаючись утворення в обох випадках прозорого розчину:

Al(OH)3 + 3H3O+ = [Al(H2O)6]3+

Al(OH)3 + OH = [Al(OH)4]

Розчинення осаду гідроксиду алюмінію в першій пробірці відбувається за рахунок зв’язування гідроксид-йонів йонами H3О+ і утворення аквакатіона алюмінію [Al(H2O)6]3+, в другій пробірці – за рахунок утворення тетрагідроксоалюмінат-йону. Це вказує на амфотерний характер Al(OH)3

Описати спостереження і написати рівняння реакцій. Написати схему дисоціації гідроксиду алюмінію за типом основ і за типом кислот. Як зміщується рівновага цих процесів в результаті додавання кислоти і лугу? Зробити висновок про властивості гідроксиду алюмінію. 

7.3.11 Гідроліз солей Алюмінію 

Гідроліз алюміній(ІІІ) сульфату. Універсальним індикаторним папером визначити рН розчину сульфату алюмінію. У звіті написати рівняння ступінчастого гідролізу сульфату алюмінію в йонному вигляді. Чому гідроліз цієї солі до кінця не відбувається? 


Спільний гідроліз алюміній(ІІІ) сульфату і натрій карбонату. У пробірку наливають на 1/3 об’єму розчин хлориду алюмінію. Потім додають розчин карбонату натрію. Спостерігають випадання драглистого осаду гідроксиду алюмінію і спінювання суміші внаслідок виділення газоподібного діоксиду вуглецю: 

2AlCl3 + 3Na2CO3 + 3H2O = 2Al(OH)3 + 3CO2↑ + 6NaCl

У звіті написати рівняння спільного гідролізу двох солей. Чому в цьому випадку гідроліз відбувається до кінця? 

7.4 Контрольні питання і завдання

1. Поясніть, які хімічні властивості характерні для лужних металів і як вони змінюються в ряду літій – натрій – калій – рубідій – цезій. 

2. Поясніть, чому середовище розчину середніх солей Na2CO3 і K2CO3 лужне, а кислих солей NaHCO3 і КНСО3 – нейтральне. 

3. Чому чотири s- елементи другої групи періодичної системи (Кальцій, Стронцій, Барій, Радій) мають загальну назву "лужноземельні елементи", а Берилій і Магній до них не належать? 

4. Поясніть, як змінюються хімічні властивості оксидів у ряді ВеО – MgO – CaO – SrO – BaO; напишіть рівняння відповідних реакцій. 

5. Поясніть, як змінюються хімічні властивості основ у ряді Ве(ОН)– Mg(OН)– Ca(OН)– Sr(OН)– Ba(OН)2; напишіть рівняння відповідних реакцій. 

6. Якщо через каламутну суспензію карбонату кальцію або магнію пропускати вуглекислий газ, то суспензія поступово зникає і розчин стає прозорим, але в результаті кип’ятіння цього розчину суспензія з’являється знову. Поясніть цей дослід прикладами рівнянь відповідних реакцій.