1.3.3. Служба охорони праці на підприємстві Організація служби охорони праці здійснюється на підставі статті 15 Закону України “Про охорону праці” і НПАОП 0.00-4.21-04:“Типове положення про службу охорони праці”, затверджений наказом Державного комітету з нагляду за охороною праці за № 255 від 15.11.2004. Власники підприємств, керуючись Типовим положенням, повинні затвердити власні Положення про службу ОП на підприємстві – з урахуванням виробничої специфіки останнього. Головне, щоб умови в даному Положенні не суперечили законодавству. Зокрема, працівників служби ОП не дозволяється залучати до виконання функцій, не визначених Законом про охорону праці і Типовим положенням про службу охорони праці. Служба охорони праці створюється не лише на підприємствах, а й у вищих органах управління підприємствами (у міністерствах, концернах, корпораціях тощо). Згідно зі статті 19 Закону “Про охорону праці” фінансування охорони праці здійснюється власником. Працівник не несе ніяких витрат на заходи щодо охорони праці. Ліквідація служби охорони праці допускається лише у разі ліквідації підприємства. Повноваження працівників служби ОП Фахівці служби, виявивши порушення з охорони праці, мають право: – видавати керівникам структурних підрозділів підприємства обов'язкові для виконання розпорядження про усунення недоліків, одержувати від них необхідні звіти, документацію і пояснення з питань ОП; – вимагати відсторонення від роботи осіб, що не пройшли передбаченого законодавством медогляду, навчання, інструктажу, перевірки знань і не мають відповідного допуску до робіт, не виконують вимог нормативно-правових актів з ОП; – припиняти роботу виробництв, ділянок, машин, механізмів, інших засобів виробництва, якщо виявлені порушення, що створюють загрозу життю чи здоров’ю працюючих; – направляти роботодавцю подання про притягнення до відповідальності працівників, що порушують вимоги з ОП. Розпорядження фахівця з ОП може скасувати тільки роботодавець. У своїй діяльності працівники служби ОП керуються законодавством про працю, міжгалузевими і галузевими нормативними актами з ОП і Положенням про службу ОП. Основні напрямки роботи служби ОП Служба ОП займається наступним: 1) навчає, інструктує і перевіряє знання працівників з питань ОП; 2) організує і проводить паспортизацію цехів, ділянок, робочих місць щодо відповідності їх вимогам ОП; 3) забезпечує працюючих правилами, стандартами, нормами, положеннями, інструкціями й іншими нормативними актами з ОП; 4) розробляє інструкції з ОП які будуть діяти на підприємстві; 5) контролює забезпечення працівників спецодягом, мийними і знешкоджувальними засобами, профілактичним харчуванням, молоком і газованою водою; 6) враховує, аналізує нещасні випадки, професійні захворювання й аварії, а також збитки від них та витрати, пов’язані з їх розслідуванням; 7) контролює проходження попереднього (при прийомі на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медоглядів працівників, зайнятих на важких роботах і роботах зі шкідливими чи небезпечними умовами праці, або таких, де необхідний професійний добір; проходження щорічних обов'язкових медоглядів осіб у віці до 21 року; 8) контролює використання праці неповнолітніх, жінок і інвалідів; 9) організує роботу методкабінету ОП, пропагує безпечні і нешкідливі умови праці, проводячи консультації, огляди, конкурси, бесіди, лекції, поширюючи засоби наочної агітації, вивішуючи інформаційні стенди і т.п. На кожному підприємстві (як правило, у кабінеті охорони праці) оформляють куточок ОП. Його призначення – ознайомлювати працівників з вимогами із ОП на даному підприємстві. У профілактичних цілях його можуть розмістити й у кімнатах відпочинку працівників; 10) працівники служби охорони праці входять до складу комісії з атестації робочих місць. Комісія з охорони праці підприємства З метою забезпечення пропорційної участі працівників у вирішенні будь-яких питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища за рішенням трудового колективу на підприємстві може створюватися комісія з питань охорони праці відповідно до НПАОП 0.00-4.09-93 “Типове положення про комісію з питань охорони праці підприємства” Рішення про доцільність створення комісії, її кількісний та персональний склад, строк повноважень приймається трудовим колективом на загальних зборах (конференції) які затверджують Положення про комісію з питань охорони праці підприємства. Комісія формується на засадах рівного представництва осіб від роботодавця та трудового колективу. До складу Комісії від роботодавця включаються спеціалісти з безпеки і гігієни праці, виробничої, юридичної та інших служб підприємства, від трудового колективу рекомендуються працівники усіх професій, уповноважені трудових колективів з питань охорони праці, представники профспілки (профспілок). Основними завданнями комісії є захист законних прав та інтересів працівників у сфері охорони праці, узгодження, шляхом двосторонніх консультацій, позицій сторін у вирішенні практичних питань у сфері охорони праці з метою забезпечення поєднання інтересів держави, роботодавця та трудового колективу, кожного працівника, запобігання конфліктам. Члени комісії виконують свої обов'язки, як правило, на громадських засадах. При залученні до окремих перевірок, проведенні навчання вони можуть звільнятися від основної роботи на передбачений колективним договором термін із збереженням за ними середнього заробітку. Рішення комісії оформляються протоколами і мають рекомендаційний характер, впроваджуються в життя наказами роботодавця. При незгоді роботодавця з рекомендаціями Комісії він дає аргументовану відповідь. Комісія не менше одного разу на рік звітує про свою роботу на загальних зборах (конференції) трудового колективу. |